Sterke inhaalrace Max teniet gedaan door discutabele straf
Gepubliceerd op 03 augustus 2014 door Niels Hendrix
Met een vijfde, vierde en twaalfde plaats had er voor Max Verstappen meer in gezeten op de Red Bull Ring. Zeker omdat de Nederlander als derde, vierde en nogmaals vierde over de finishlijn kwam. Een tijdstraf van vijf seconden in de eerste race en eentje van twintig seconden in de derde race wierpen het 16-jarige talent echter terug. Waarvan de laatste penalty op zijn minst discutabel te noemen is. Aanrijdingen in de eerste twee races, die Max beide met een verbogen voorwielophanging uit moest zien te rijden, hielpen ook al niet om goed te scoren.
Toch pakte Max tijdens de achtste ronde van het FIA Formula 3 European Championship nog 22 punten en liep hij er evenzoveel in op de leider in het kampioenschap.
Bij de start van de derde en laatste race in Spielberg komt Max goed weg en behoudt hij zijn vijfde plek. Hij gaat direct het gevecht aan met de voor hem rijdende Antonio Fuoco, maar gaat iets te wijd in bocht drie en verliest daardoor drie posities. De Van Amersfoort Racing-coureur ligt dan achtste achter Jordan King.
Vooraan heeft Antonio Giovinazzi vanaf pole positie de leiding gegrepen, voor Tom Blomqvist en Lucas Auer, die in de eerste bocht aan Fuoco voorbij is gestoken.
“De eerste paar rondjes had ik het moeilijk”, vertelt Max. “De achterzijde van de auto had weinig grip en het was moeilijk deze op de baan te houden. Dat was jammer. Na een paar rondjes zat de snelheid er wel echt goed in, maar inhalen was toen moeilijker.”
Na een kortstondige safety car situatie vanwege een samenkomst van Alexander Toril en Felix Rosenqvist die tegelijk maar afzonderlijk in de grindbak belanden, weet Max in de zevende ronde een positie goed te maken. De Nederlander profiteert van een foutje van King en schuift op naar P7.
Max heeft de smaak van inhalen te pakken en ook Nicolas Latifi moet zijn meerdere erkennen in Verstappen junior. Bijna valt ook meteen Jake Dennis ten prooi, maar de Brit houdt stand. In de dertiende ronde is het dan zo ver en weet Max naast de Carlin-rijder te komen. Bochtenlang gaat het duo al strijdend naast elkaar over de baan, maar de inhaalmanoeuvre lukt en Max ligt dan vijfde.
Max: “Dennis liet zich lastig inhalen. Hij koos voor de binnenkant van de baan en het is moeilijk om dan buitenom te gaan, maar dat was mijn enige kans om hem voorbij te komen. Mooi dat die inhaalactie lukte. De snelheid zat er daarna goed in, dat zag je.”
De achterstand op Fuoco bedraagt dan 1,9 seconden, maar binnen drie ronden zit Max op de staart van de Italiaan en kijkt hij uit op de vierde positie. Ondertussen krijgt een handvol coureurs – Esteban Ocon, Jules Szymkowiak, Dennis van de Laar, Santino Ferrucci en Richard Goddard – wegens het negeren van een gele vlag een drive through penalty toebedeeld.
Na een paar keer zijn F3-auto in de spiegels van Fuoco te hebben laten zien, waagt Max in de 21e ronde zijn aanval. Max zit aan het einde van het rechte stuk naast de Prema Powerteam-rijder en remt later. Hij is er voorbij, maar Fuoco rijdt zijn voorvleugel stuk op het achterwiel van Verstappen. Omdat Max even buiten de baan raakt, geeft hij meteen zijn gewonnen plek terug aan de Italiaan.
Een ronde later is Verstappen junior wel succesvol en rijdt hij Fuoco voorbij. Die laatste krijgt ondertussen te horen dat hij vanwege zijn beschadigde voorvleugel verplicht naar binnen moet komen.
In de laatste van 24 ronden volgt het bericht dat Max een drive through penalty krijgt, maar die lost de Van Amersfoort Racing-coureur niet meer in. Zo komt Max na een sterk gereden inhaalrace als vierde over de finishlijn, maar wordt hij door die penalty - omgezet naar een tijdstraf van twintig seconden - als twaalfde en dus buiten de punten geklasseerd.
“Ook Fuoco was moeilijk in te halen”, zegt Max. “Bij de poging in de eerste bocht remde ik heel laat en moest ik één versnelling extra terug schakelen. Ik was Fuoco voorbij, maar hij kwam met zijn voorvleugel tegen mijn achterwiel, waardoor hij me buiten de track limits duwde. Voor de zekerheid gaf ik die gewonnen positie terug. Zijn voorvleugel was echter kapot, dus een ronde later kon ik hem alsnog inhalen. Daarbij raakten onze wielen elkaar, maar dat was niet hard, een lichte touche. Ik was voorbij aan Fuoco, maar kreeg later een drive through penalty.”
Het laatste woord is daar nog niet over gezegd en Max gaat verhaal halen bij de raceleiding: “Belachelijk! Volgens de stewards had ik, nadat ik Fuoco op het rechte stuk inhaalde, niet naar binnen mogen sturen om te verdedigen. In het reglement staat duidelijk omschreven dat je minimaal een autobreedte ruimte moet geven aan je opponent. Ik gaf daar meer dan genoeg ruimte. Het lijkt wel of je tegenwoordig niet meer mag racen, echt belachelijk. Ik ben erg teleurgesteld in die beslissing. Protest indien heeft echter geen zin, want dat win je toch nooit.”
De top drie blijft de gehele wedstrijd ongewijzigd en zo wint Giovinazzi alsnog zijn eerste race in het Europese F3-kampioenschap. Blomqvist wordt tweede en staat nu nog maar zestien punten achter op Max. De Oostenrijker Auer pakt voor thuispubliek het laatste podiumplekje.
Er lering uit trekken, snel vergeten en weer vooruit kijken naar de volgende ronde, is het devies, zo weet ook Max. “Over twee weken op de Nürburgring zijn we weer op een nieuwe baan met nieuwe kansen. Ik ben er gebrand op om dan goed te scoren.”
Uitslagen (zondag 3 augustus) FIA Formula 3 European Championship Red Bull Ring:
Uitslag race 2
Uitslag race 3
Stand in het kampioenschap
Stand in het kampioenschap voor rookies
Stand in het kampioenschap voor teams