Uniek AutoWeek College met Max op de praatstoel
Gepubliceerd op 27 september 2014 door Niels Hendrix
Hoewel Max Verstappen tegenwoordig zelf nog amper of nooit meer in de schoolbanken te vinden is, gaf hij vrijdagmiddag in De Kartfabrique in Utrecht “les” tijdens het AutoWeek College. Sandor van Es, voormalig autocoureur en adjunct-hoofdredacteur van AutoWeek, leidde het interview met Max. Het werd een leerzame, informatieve en - dankzij enkele scherpe reacties van Max - ook humoristische middag.
Jos moest zich vanwege een belangrijke afspraak voor het interview excuseren, maar dat mocht de pret niet drukken bij het 150 koppige publiek, dat te gast was in de sfeervolle ambiance van een oude tot kartcentrum verbouwde fabriek. Max vervulde de hoofdrol met verve en reageerde ad rem, ook op alle vragen vanuit de zaal.
Gevraagd naar wie er het eerste van het gas af zou gaan, Jos of Max, wanneer beiden in een auto op het rechte stuk op de eerste bocht af zouden stormen, antwoordt Verstappen junior: “Ik denk allebei niet. Ik ken mijn vader en mezelf en dat gaat niet goed komen in die eerste bocht. Ik wil natuurlijk niet van mijn vader verliezen, dus waarschijnlijk zou geen van beiden van het gas af gaan!”
Als zijn eigen schoolopleiding ter sprake komt, zegt Max: “Het is belangrijk om mijn opleiding af te maken. Dat zal niet makkelijk worden, maar ik stop er zoveel mogelijk tijd in. Dit jaar kreeg ik les via internet, maar daarvan zijn de regels veranderd. Voor komend seizoen wil ik overstappen naar een privéschool.”
Dr. Helmut Marko vergeleek de 16-jarige Nederlander met Ayrton Senna, maar Max is daar nuchter over: “Dat vergelijk is natuurlijk een eer. Maar ik kom pas net kijken in de Formule 1. Senna is Senna en ik ben ik. Uiteindelijk is iedereen zichzelf en is vergelijken met een ander moeilijk, zeker met een grootheid als Senna. Ik zal me eerst moeten bewijzen.”
Over een aanstaand debuut tussen Vettel, Alonso en alle andere grote namen uit de F1-wereld, ligt Max niet wakker. “Eenmaal op het circuit denk ik daar niet meer aan. Dan is iedereen gelijk. Leeftijd zal niet het probleem zijn, zolang je maar goed wordt voorbereid.” Ook kritiek laat Max koud. “Ik kijk niet teveel op social media. Er worden veel positieve dingen geschreven, maar ook negatieve. Ik concentreer me op wat ik aan het doen ben. Mijn focus ligt altijd op de volgende race, daarin wil ik het nog beter doen. Ik zie de berichten dus wel op mijn telefoon, maar klik het ook snel weer weg.”
Het in totaal anderhalf uur durende interview met Max wordt onderbroken door enkele filmpjes. Van karting tot Formule 3 en Formule 1, het komt allemaal voorbij in spetterende beelden, waar de aanwezigen van smullen. Max legt ook feilloos alle knopjes en schakelaars van een F1-stuurtje uit. Vanzelfsprekend komt ook het geplande optreden tijdens de eerste vrije training van de Grand Prix van Japan aan bod. Zondagochtend vertrekken de Verstappens naar Suzuka.
“Het is de bedoeling dat ik in Japan meer tijd in de Scuderia Toro Rosso krijg, zodat ik kan wennen aan die auto en de nieuwe motor. Ik leer samenwerken met het team en alles moet vertrouwd raken. Suzuka is eem mooi en een lastig circuit, maar ik kijk ernaar uit.” Mocht de benodigde superlicentie er onverhoopt niet tijdig zijn dan blijft het bij toekijken. “Dan loop ik de hele week mee met het team om alle scenario’s van dichtbij mee te maken.” Max weet wat hem te doen staat: “De eerste training op vrijdag begint altijd met een eerste afstelling van de auto. Het is aan mij de taak om aan de auto en het circuit te wennen en kilometers te maken. Ervaring opdoen is voor mij het belangrijkste. Ik maak me er niet druk om en laat het gewoon op me afkomen. Ik stap in die auto en doe wat ik moet doen.”
Halverwege maart 2015 zal Max in Melbourne als jongste F1-debutant ooit zijn eerste race rijden. Waar moet nog het hardst aan worden gewerkt? “Ik heb nog tot maart de tijd om me fysiek voor te bereiden, daar zie ik geen problemen. Wel mis ik ervaring, maar dat is het geval bij iedere debutant in de Formule 1, ook al rijd je vijf seizoen in lagere klassen.” Wanneer noemt Max zijn F1-seizoen geslaagd? “Als ik minimaal net zo snel ben als mijn teamgenoot. Ik wil zo weinig mogelijk fouten maken en zoveel mogelijk punten scoren. Hoeveel dat er zijn, ligt eraan hoe goed de auto volgend jaar is.” Van vorig jaar alles winnen in de karts en dit jaar altijd vooraan rijden in de Formule 3 wordt het volgend jaar realistisch gezien een plek in de middenmoot in de Formule 1. Hoe bereid je je daarop voor als je gewend bent om te winnen? “Het is belangrijk om zo goed mogelijk je best te doen met hetgeen je ter beschikking hebt en je op die manier in de kijker te rijden. Zo hebben Vettel en Ricciardo dat ook moeten doen. Als je gas geeft en goed genoeg bent, word je er wel uitgepikt.”
Als het einde van het bijzondere college nadert, ontvangt Max een cadeau van Andries van Overbeeke, die zichzelf als ontwerper, kunstenaar en F1-liefhebber introduceert. Na de onthulling van het schilderij “Superheld” en een uiteenzetting over de betekenis van het woord, heeft de schilder een boodschap voor Max: “Je bent niet de nieuwe Senna. Je bent geen superheld. Je bent ook niet dit logo. Er is maar één iemand die achter het stuur van jouw leven zit en die bepaalt wie jij bent. Dat is je echte superheld.”
Als het applaus is verstomd, is het tijd voor Max en Jos - die inmiddels ook is gearriveerd - om hun kunsten op de vernieuwde baan van De Kartfabrique te vertonen. Senior heeft daarbij ruimschoots het nakijken, want junior is Jos anderhalve tel te snel af. Ook op de baan leest Max zijn vader inmiddels de les.
Meer foto's zijn te vinden in ons fotoalbum van het AutoWeek College.