Virtual safety car doet intrede in Formule 1
Gepubliceerd op 09 januari 2015 door Bas Winckels
Er werd aan het einde van het afgelopen seizoen al mee geëxperimenteerd, maar nu heeft de FIA de regels voor het nieuwe "virtual safety car" systeem (VSC) vastgelegd in het wedstrijdreglement van 2015. Na de verschrikkelijke crash van Jules Bianchi op het circuit van Suzuka in Japan klonk de roep om een meer geavanceerd systeem om coureurs snelheid te laten minderen in de buurt van plaatsen waar een incident plaats heeft gevonden.
In artikel 41 van het reglement staat hoe de VSC-procedure werkt. De VSC zal worden toegepast wanneer een dubbele gele vlag op de baan vereist is en als coureurs of baancommissarisen in gevaar kunnen komen. De VSC zal alleen worden toegepast als er geen algehele neutralisatie van de race nodig is. Dit betekent dus dat we het komend jaar waarschijnlijk niet verstoken hoeven te blijven van het beeld van Bernd Mayländer die in een zilvergrijze Mercedes voor het veld uitrijdt: als de hele race geneutraliseerd moet worden, zal de safety car procedure zoals we die hedentendage kennen, worden toegepast.
Zodra het VSC in werking treedt, zal er “VSC” op de matrixborden naast de baan verschijnen. Coureurs mogen op dat moment niet de pits in komen, tenzij ze banden moeten wisselen. Daarnaast moeten de coureurs boven een minimum rondetijd blijven. De wedstrijdleiding stelt daarvoor een minimumtijd per sector vast en de coureur moet tijdens een VSC-periode minimaal in een van deze sectoren boven de minimum tijd blijven. Uiteraard mag er, zoals bij elke gele vlag, niet worden ingehaald. Coureurs die zich hier niet aan houden, kunnen een straf verwachten.
Aan de andere kant mag een auto tijdens een VSC-periode ook niet onnodig langzaam rijden, de coureur mag geen onregelmatig of onvoorspelbaar rijgedrag vertonen, of op een manier waarop anderen in gevaar worden gebracht.
Tijdens eerdere vrije trainingen werd ook geëxperimenteerd met een systeem waarbij een maximum snelheid werd ingesteld voor alleen de plaats op de baan waar het ongeluk heeft plaatsgevonden. Dit systeem kreeg niet de voorkeur van de coureurs. Om de coureurs te laten wennen aan het VSC systeem, zal er in de testsessies voor de start van het seizoen geoefend worden met de nieuwe procedure.