Max sluit dag 3 in Barcelona na 130 ronden op P2 af
Gepubliceerd op 21 februari 2015 door Johan Peeters
Nadat Max Verstappen de morgensessie op het Circuit de Barcelona-Catalunya in Barcelona met een grote voorsprong knap als eerste afsloot, stond de middag weer in teken van meerdere lange runs en kon hij zijn snelste tijd van de ochtend niet verbeteren. Alleen Pastor Maldonado zag kans om onder de tijd van Max door te gaan, waardoor de talentvolle Limburger de dag na een respectabel aantal van 130 ronden als tweede afsloot.
De middagsessie begint rustig. De teams wachten tot het iets droger wordt. Na dik een half uur is het Red Bull Racing dat Daniil Kvyat de baan op stuurt voor een racesimulatie. Inmiddels heeft Marcus Ericsson weer wat snelheid gevonden en ziet kans om met zijn Sauber qua rondetijden aansluiting te vinden bij het veld.
Max is in het eerste deel van de middag onderweg voor enkele lange runs en ziet zijn rondenteller gestaag oplopen. Inmiddels heeft bij het team van Williams Felipe Massa het stuurtje overgegeven aan teamgenoot Valtteri Bottas, die zich bijna de hele middag concentreert op het oefenen van pitstops. Pas aan het einde van de middag laat de Fin een tijd op de klokken zetten.
Mclaren-Honda beleeft weer een frustrerende dag met veel problemen en weinig tijd in de auto voor Jenson Button. De Engelsman komt pas laat in de middag de baan op, nadat hij in de ochtend maar twaalf ronden kon rijden. Ook nu is de vreugde van korte duur, want hetzelfde probleem met een afdichting dat het team afgelopen donderdag al parten speelde duikt weer op.
Kort voor het ingaan van het laatste uur oefent het team van Toro Rosso meerdere pitstops. Na elke ronde komt Max binnen om na een bandenwissel weer naar buiten te gaan. Ook het laatste half uur is het team samen met Max pitstops aan het oefenen als we opeens de rode vlag te zien krijgen. Button staat stil aan het einde van de pitstraat en Max bij het ingaan van bocht 1. Beide zaken staan los van elkaar. Max werd door het team gevraagd om de auto uit voorzorg naast de baan te parkeren, omdat de koppeling slecht begon te worden na het oefenen van de vele pitstops.
Aan het einde van de dag spreken we vanwege het drukke programma van Max voor de afwisseling eens met vader Jos, die goed geluimd Verstappen.nl te woord staat: “Vandaag was een hele belangrijke dag voor Max. Hij heeft bijna twee raceafstanden afgelegd, pitstops geoefend en met verschillende banden gereden. En heel belangrijk, hij heeft geen fouten gemaakt. Toen er super softs onder zijn auto kwamen, ging hij daar heel professioneel mee om. Hij voelt precies aan hoe en wanneer hij het beste uit de banden kan halen. Alles verloopt volgens plan en het team is erg blij met Max.”
“Het is nog een beetje koffiedik kijken waar het gaat om de snelheid van de auto. We zijn positief, maar niet iedereen rijdt met vol vermogen en de laatste updates, ook Toro Rosso niet. De snelste tijd vanmorgen is mooi voor het team en mooi voor Max maar nogmaals, het allerbelangrijkste vind ik dat hij alles goed oppakt en geen fouten maakt”, aldus Jos.
Max zelf voegt daar nog aan toe: "Het was een goede sessie en voor het eerst heb ik meer dan honderd ronden op een dag gereden. We hebben veel zaken van ons lijstje kunnen afstrepen, en een daarvan was snelle runs in de ochtend rijden. De auto voelde goed aan en het lijkt erop dat we de auto stukje bij beetje verbeteren. Vergeleken met de test in Jerez voel ik me steeds meer vertrouwd met de auto en leer ik steeds meer over het rijden in de Formule 1." De test in Barcelona zit er voor Max voorlopig op. "Ik ben erg benieuwd met wat voor nieuwe dingen de monteurs nog op de proppen kunnen komen voor de laatste test volgende week."
Op zondag zal Carlos Sainz het stuurtje van de Toro Rosso STR10 weer overnemen van Max. Hij zal de laatste dag van deze test voor zijn rekening nemen. Ook morgen kun je hier weer een verslag verwachten van dag 4 in Barcelona.
De tijden en het aantal ronden van zaterdag 21 februari:
1 Pastor Maldonado Lotus 1m24.348s (104) 2 Max Verstappen Toro Rosso 1m24.739s +0.391 (130) 3 Lewis Hamilton Mercedes 1m26.076s +1.728 (101) 4 Marcus Ericsson Sauber 1m26.340s +1.992 (53) 5 Sebastian Vettel Ferrari 1m26.407s +2.059 (105) 6 Daniil Kvyat Red Bull 1m26.589s +2.241 (112) 7 Felipe Massa Williams 1m26.912s +2.564 (55) 8 Pascal Wehrlein Force India 1m27.333s +2.985 (81) 9 Valtteri Bottas Williams 1m27.556s +3.208 (49) 10 Jenson Button McLaren 1m29.151s +4.803 (24)