scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Bijzonder nuttige vrijdagochtend voor Max

Gepubliceerd op 27 februari 2015 door Niels Hendrix

Vrijdagochtend stapte Max Verstappen voor het eerst in de nieuwe STR10, met alle updates zoals de auto van Scuderia Toro Rosso ook over twee weken in Melbourne aan de start zal staan. Het 17-jarige talent wist Circuit de Barcelona-Catalunya een meer dan respectabele 78 keer rond te gaan en kwam met 1:26.766 tot de vijfde tijd.

“De vernieuwde STR10 bevalt me goed”, vertelt Max aan Verstappen.nl. “De auto heeft nu overall meer neerwaartse druk, meer grip en is veel stabieler. Het gevoel met deze auto is goed, het is duidelijk een verbetering.”

Direct om 9.00 uur ’s ochtends, wanneer het licht in de pitstraat op groen gaat, wordt Max het asfalt opgestuurd. De achterzijde van de nieuwe STR10 is dan getooid met een rek vol sensoren, waarmee luchtstromen in kaart gebracht kunnen worden. Max krijgt de opdracht mee om met een constante snelheid over de rechte stukken gaan, om zodoende vaste parameters te krijgen in de data voor de engineers.

Na enkele aanpassingen aan de auto volgen er ronden met en zonder gebruik van DRS en de groene verf, die links achter is aangebracht, moet duidelijk maken hoe de nieuwe componenten op de auto hun uitwerking hebben op de luchtstromen. Later krijgt ook de voorvleugel tijdelijk een groene kleur. Ook wordt er een nieuwe “monkey seat”, het kleine vleugeltje onder de achtervleugel, uitgeprobeerd.

In de eerste twee uur is Max volop aan het testen en daarbij wordt ook minstens een dozijn pitstops geoefend. Het ziet er al behoorlijk geolied uit, zeker als je bedenkt dat Max voor hij in een Formule 1-wagen stapte, nooit pitstops heeft hoeven maken.
Daarna mag Max flink veel ronden gaan maken en al in zijn 25e ronde zit hij in de 1:26. Met 1:26.766 is zijn 42e ronde de snelste, gereden op de medium compound Pirelli banden.

Ongeveer een half uur voor de lunchpauze om 13.00 uur begint, wisselt Toro Rosso naar de harde compound en daarop gaat Max in 1:29-ers rond. Met 78 ronden is de Nederlander de meest productieve coureur van de vrijdagochtend. Als hij na vier uur in de auto gezeten te hebben uitstapt, laat hij weten: “Het ging lekker. We hebben veel uitgeprobeerd met onder andere de banden en de afstelling van de auto. Op snelle rondetijden hebben we ons nog niet gericht. Wel merkte ik al dat de rondetijden met de nieuwe auto tijdens lange runs lager en constanter zijn. Dat is erg positief.”

Felipe Nasr was in zijn Sauber de snelste man op de baan (1:24.071). Hij werd gevolgd door de Mercedes van Nico Rosberg (1:25.216) en de Ferrari van Sebastian Vettel (1:25.339).

De tijden en het aantal ronden van vrijdagochtend 27 februari:

1  Felipe Nasr 		Sauber  	1m24.071s 		(59)
2  Nico Rosberg 	Mercedes  	1m25.216s  +1.145 	(65)
3  Sebastian Vettel 	Ferrari  	1m25.339s  +1.268 	(69)
4  Valtteri Bottas 	Williams  	1m26.032s  +1.961 	(59)
5  Max Verstappen 	Toro Rosso  	1m26.766s  +2.695 	(78)
6  Pastor Maldonado 	Lotus  		1m28.013s  +3.942 	(50)
7  Jenson Button 	McLaren  	1m28.052s  +3.981 	(44)
8  Daniil Kvyat 	Red Bull  	1m29.294s  +5.223 	(36)
9  Nico Hulkenberg 	Force India  	1m31.165s  +7.094 	(5)

Voor meer foto's zie ons fotoalbum over de derde test op Barcelona, dat tot en met zondag zal worden bijgevuld.