Verstappen haalt maximale uit door motorwissel geplaagde testdag
Gepubliceerd op 01 maart 2015 door Niels Hendrix
Zondagochtend stonden er 49 ronden op de teller van Max Verstappen, die zijn Scuderia Toro Rosso-bolide tijdens de laatste testdag in aanloop naar het Formule 1-seizoen 2015 over Circuit de Barcelona-Catalunya rondstuurde. ’s Middags gooide een motorprobleem roet in het eten, waardoor er niet meer dan 36 ronden konden worden toegevoegd. Maar met een beste rondetijd van 1:24.527 nestelde de Nederlander zich wel op een knappe vierde positie.
“Over het algemeen heb ik een hele goede winter gehad”, vertelt Max aan Verstappen.nl over zijn testdagen. “We hebben vandaag niet zoveel ronden kunnen rijden als de bedoeling was, maar we hebben nuttig werk verricht. Als team zijn we veel over de auto te weten gekomen en ik heb zelf geleerd over de afstelling van de auto en hoe die te verbeteren.”
Over twee weken staat de 17-jarige Max als jongste F1-debutant ooit aan de start van de Grand Prix van Australië. “Daar kijk ik enorm naar uit, ik kan niet wachten! We hebben een sterk pakket en het team en ikzelf hebben hard gewerkt om de auto en mezelf te verbeteren. Ik voel me klaar voor Melbourne en ben vol vertrouwen, want het ziet er goed uit.“
Als Max ’s middags zijn testprogramma hervat, staat er een lange run op de harde compound Pirelli-banden op de planning. Maar in zijn 68 ronde van de dag even na 15.00 uur, valt de Toro Rosso plots stil in bocht elf. Het euvel blijkt een motorprobleem en het team gaat met man en macht aan de slag om de Renault-krachtbron te repareren.
Iets meer dan twee uur later, dus met nog ruim een half uur op de klok, wordt Max weer het asfalt op gestuurd. Na een paar installatieronden op zachte banden, komen de supersofts tevoorschijn. Die zachtste compound gaat amper een ronde mee, dus er komen nog meer nieuwe sets banden tevoorschijn. Van een hoge 1:25-er, gaat Max naar een lage 1:25, een hoge 1:24 en tenslotte zijn snelste ronde van 1:24.527. Daarmee eindigt hij als vierde, op 1,4 seconden van de snelste man Valtteri Bottas in de Williams. Tenslotte wordt de dag afgesloten met het oefenen van een viertal pitstops en starts. Na 85 ronden zit de zondag erop.
Het eerste dat Max om 18.00 uur, als de testdag ten einde is, over de boordradio aan zijn team laat weten is: “Jongens, allemaal heel erg bedankt voor de snelle reparatie. Ik heb mezelf dankzij jullie flink weten te verbeteren, dus dank jullie wel.”
Teambaas Franz Tost van Toro Rosso kijkt ook met een tevreden gevoel terug op de afgelopen testsessies: "Precies een maand geleden begonnen we in Jerez met twee groentjes, en we gaan nu uit Barcelona weg met twee jonge coureurs die klaar zijn voor hun Formule 1-debuut. Ze zijn in korte tijd gegroeid als coureur, hebben de afgelopen dagen een goede leercurve laten zien, en hebben aan zelfvertrouwen gewonnen." De Oostenrijker benadrukt het belang van de wintertests nogmaals: "We hebben in totaal 5536 kilometer afgelegd, en dat is al meer dan we het hele vorige jaar in test hebben afgelegd, inclusief de tests gedurende het seizoen. En hierin hebben we goede prestaties en goede betrouwbaarheid laten zien. We hebben nu natuurlijk nog veel werk te doen en data te analyseren voordat we op reis gaan naar Australie, maar we hebben onze doelen wel behaald. We kijken uit naar de start van het seizoen in Melbourne."
Sebastian Vettel (Ferrari) en Felipe Nasr (Sauber) noteren de tweede en derde tijd. De grote broer van Toro Rosso, Red Bull Racing, finisht met Daniel Ricciardo als vijfde, op een tiende achter Max.
“De superzachte banden en ook de zachte banden zijn eigenlijk te zacht voor Barcelona. Ze zijn al versleten voor je een ronde hebt gereden. Medium is het beste hier”, legt Max uit. “Maar het was nuttig om ermee gereden te hebben. Ook het laatste half uur, toen we een kwalificatie simulatie deden en er te weinig tijd was om de afstelling nog te wijzigen na mijn eerste run, was een bruikbare ervaring. Hier hoefde het niet perfect te zijn, in Melbourne wel.”
“Al met al heb ik veel geleerd de afgelopen maanden. Van korte en lange runs tot pitstops en starts. Toen ik een volledige racesimulatie had gedaan, voelde ik me fit genoeg om nogmaals een Grand Prix-afstand te rijden, dus laat die eerste race maar komen”, besluit Max vol vertrouwen.
De tijden en het aantal ronden van zondag 1 maart:
1 Valtteri Bottas Williams 1m23.063s (89) 2 Sebastian Vettel Ferrari 1m23.469s +0.406 (129) 3 Felipe Nasr Sauber 1m24.023s +0.960 (159) 4 Max Verstappen Toro Rosso 1m24.527s +1.464 (85) 5 Daniel Ricciardo Red Bull 1m24.638s +1.575 (72) 6 Sergio Perez Force India 1m25.113s +2.050 (130) 7 Nico Rosberg Mercedes 1m25.186s +2.123 (148) 8 Jenson Button McLaren 1m25.327s +2.264 (30) 9 Pastor Maldonado Lotus 1m28.272s +5.209 (35)
Voor meer foto's zie ons fotoalbum over de derde test op Barcelona, dat rijkelijk is gevuld.