Max stormt sensationeel naar P6 in verregende kwalificatie Sepang
Gepubliceerd op 28 maart 2015 door Johan Peeters
Met een sensationele zesde startplek in een verregende kwalificatie op Sepang heeft Max Verstappen het grote gelijk van Dr. Helmut Marko en Red Bull bewezen. De jonge Limburger drong ondanks een moeilijk te besturen auto knap door naar Q3 door in Q2 een zevende tijd te laten noteren. Met deze geweldige prestatie snoert hij de mond van vele criticasters die vinden dat Max op veel te jonge leeftijd de Formule 1 binnenstapt. Max evenaart met deze zesde startplek de hoogste startpositie in de Formule 1 ooit van vader Jos. Lewis Hamilton veroverde in zijn Mercedes pole positie voor de Grand Prix van Maleisië, voor de Ferrari van Sebastian Vettel en zijn teamgenoot bij Mercedes, Nico Rosberg.
Max laat aan Verstappen.nl weten: “De zesde startplaats is top! Het laatste deel van de kwalificatie ging erg goed, ondanks dat ik het moeilijk had in het eerste en tweede deel van de sessie, toen ik met de auto en de remmen worstelde. Ik had een goed einde van het tweede deel van de kwalificatie, vlak voor de regen. Daar had ik wat geluk mee, maar ik was blij dat het ging regenen, want ik houd ervan om in die omstandigheden te racen.”
Max geeft nog aan dat het team rekening houdt met een droge race: “We bekijken nog met het team hoe we de auto voor de race kunnen verbeteren. Maar mijn lange stints waren niet slecht, dus ik maak me geen zorgen. Onze racesnelheid is normaalgesproken prima, dus ik kijk uit naar de Grand Prix. De zesde positie is een goed uitgangspunt. Ik ga ervoor om de race uit te rijden en punten te scoren.”
Voorafgaand aan de kwalificatie lijkt het voor Scuderia Toro Rosso geen problemen op te leveren om door Q1 te geraken. Echter na de eerste run van Max en Carlos Sainz is het team er niet gerust op en worden bij beide rijders een setje mediums onder de auto geschroefd. Vooral bij Max is dit verstandig, omdat deze bij zijn eerste run een foutje maakt bij het aanremmen van de laatste hairpin en daardoor in de gevarenzone dreigt te raken. Uiteindelijk blijkt dat beide jongelingen met hun tijd, gezet in de eerste run, moeiteloos door hadden kunnen dringen in Q2.
Even later pakken zich donkere wolken samen boven het circuit en bij de start van Q2 staat iedereen te popelen van ongeduld om maar zo snel mogelijk een tijd te zetten. Nadat iedereen een run heeft gedaan, begint het dan ook echt te regenen en zien we dat Max zich volwassen naar P7 heeft gereden. De belangrijkste slachtoffers zijn Kimi Raikkonen en Carlos Sainz die zich door het neerdalende hemelwater hebben laten verrassen. Het verbeteren van tijden is in het verdere verloop van de sessie onmogelijk en deze eindigt dan ook zonder dat er nog iemand naar buiten gaat.
De start van Q3 wordt door wedstrijdleider Charlie Whiting vanwege de hevige regenval uitgesteld. Als de tien overgebleven auto’s uiteindelijk de baan op mogen, blijkt de bandenkeuze niet bij iedereen hetzelfde te zijn. Het team van Toro Rosso heeft Max op de intermediates naar buiten gestuurd, wat op dat moment de juiste keuze is. Op deze banden rijdt Max een 1:51.617 en is daarmee achter de beide Mercedessen kortstondig derde.
Als Max halverwege de sessie de pits ingaat, komen er nieuwe intermediates onder zijn STR10 en Max vervolgt zijn weg. Inmiddels is hij teruggezakt naar P7. Bij het aanbreken van de laatste minuten is het Max die als laatste over de start-finishlijn komt, en is daarmee de laatste die zijn tijd kan verbeteren. Het lukt het 17-jarige talent inderdaad om zijn tijd nogmaals aan te scherpen waardoor hij een plekje stijgt naar P6. Hij komt maar enkele honderdsten van een seconde tekort om Daniil Kvyat van P5 af te houden, maar dat mag de pret niet drukken.
Aan de kop van het veld is het Hamilton die voor Mercedes zijn tweede pole positie van het seizoen scoort. Achter de snelle Brit vinden we Vettel, die in zijn Ferrari landgenoot Rosberg te snel af is. Achter de beide Duitsers staan de beide auto’s van Red Bull Racing, die Max maar nipt achter zich weten te houden.
Uitslag van de kwalificatie van de GP van Maleisië:
P No Driver Team Q1 Q2 Q3 Laps 1 44 Lewis Hamilton Mercedes 1:39.269 1:41.517 1:49.834 13 2 5 Sebastian Vettel Ferrari 1:39.814 1:39.632 1:49.908 13 3 6 Nico Rosberg Mercedes 1:39.374 1:39.377 1:50.299 13 4 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:40.504 1:41.085 1:51.541 16 5 26 Daniil Kvyat Red Bull Racing 1:40.546 1:41.665 1:51.951 16 6 33 Max Verstappen Toro Rosso 1:40.793 1:41.430 1:51.981 16 7 19 Felipe Massa Williams 1:40.543 1:41.230 1:52.473 17 8 8 Romain Grosjean Lotus 1:40.303 1:41.209 1:52.981 18 9 77 Valtteri Bottas Williams 1:40.249 1:40.650 1:53.179 14 10 9 Marcus Ericsson Sauber 1:40.340 1:41.748 1:53.261 18 11 7 Kimi Raikkonen Ferrari 1:40.415 1:42.173 7 12 13 Pastor Maldonado Lotus 1:40.361 1:42.198 11 13 27 Nico Hulkenberg Force India 1:40.830 1:43.023 9 14 11 Sergio Perez Force India 1:41.036 1:43.469 11 15 55 Carlos Sainz Toro Rosso 1:39.814 1:43.701 9 16 12 Felipe Nasr Sauber 1:41.308 7 17 22 Jenson Button McLaren 1:41.636 8 18 14 Fernando Alonso McLaren 1:41.746 8 98 Roberto Merhi Marussia 1:46.677 7 Q1 107% Time 1:46.217
Klik hier voor het tijdschema van de GP van Maleisië en klik hier voor het fotoalbum.
Via onze Twitter en Facebook accounts zullen we regelmatig updates plaatsen en zoals gewoonlijk volgen er volledige verslagen op Verstappen.nl.