Max Verstappen wordt zevende en schrijft geschiedenis in Maleisië
Gepubliceerd op 29 maart 2015 door Bas Winckels
Max Verstappen heeft op zondag tijdens de Grand Prix van Maleisië een zevende positie behaald. De 17-jarige Nederlander is daarmee de jongste coureur ooit die punten scoort in een Formule 1-wedstrijd. Startend vanaf de zesde positie liet het talent met enkele zeer fraaie inhaalacties zien in de koningsklasse van de autosport thuis te horen. En passant bleef hij met deze prestatie zijn Scuderia Toro Rosso-teamgenoot en de beide Red Bulls voor, en klasseerde hij zich daarmee als beste Renault-rijder. De race werd zeer verrassend gewonnen door Sebastian Vettel in de Ferrari, die in een rechtstreeks gevecht de beide Mercedessen voor wist te blijven. Zichtbaar geëmotioneerd nam de Duitser bezit van het hoogste treetje op het podium, geflankeerd door Lewis Hamilton die tweede werd en Nico Rosberg.
“Het ging heel goed,” vertelt Max met gevoel voor understatement vlak na de race. “In de eerste ronde was het wat moeilijk, maar daarna konden we over op de harde banden. In het begin had ik nog wel wat problemen met de remmen, maar na vijftien rondjes was de auto gewoon super. In de eerste ronde was het best wel krap, maar daar heb ik niet teveel risico genomen. Uiteindelijk eindigen we voor de beide Red Bulls en dat is een prima resultaat.” Was de race in de tropische hitte te doen? “Qua fysiek viel de wedstrijd wel mee. Het was best wel warm tegen het einde van de race en ik heb flink wat gedronken, maar uiteindelijk was het prima te doen.” Ben je tevreden? “Zeker!” Met de zes punten die Max hiermee scoort, bezet hij de tiende plek in de stand om het wereldkampioenschap. Hij staat hiermee op gelijke hoogte met Nico Hulkenberg en Carlos Sainz.
Als de startlichten doven, weet Max zijn zesde positie in eerste instantie te behouden, maar komt na de eerste bocht in het gedrang doordat Daniil Kvyat wijd gaat in bocht twee, waardoor Felipe Massa hem voorbij kan. Hulkenberg en Marcus Ericsson gaan de Nederlander voorbij als de laatste hem even buiten de baan duwt.
Lang kan Ericsson niet van zijn gewonnen plaats genieten, omdat hij aan het einde van het rechte stuk van de baan spint en vast komt te staan in het grind. De Zweed valt uit en zorgt daarmee al in de vierde ronde voor het naar buiten komen van de safety car. Dit brengt een flink aantal coureurs, waaronder Verstappen, ertoe om de pits op te zoeken en van de medium compound band naar de harde variant te wisselen. Leider in de wedstrijd Hamilton draagt hiermee tijdelijk de koppositie over aan de Ferrari van Vettel.
De jonge Nederlander komt na zijn pitstop weer als twaalfde de baan op. In de ronden daarna weet hij twee concurrenten te verschalken en zich vast te bijten in een mooie tiende positie, voor Daniil Kvyat van ‘grote broer’ Red Bull, en vlak achter Daniel Ricciardo van hetzelfde team.
Dit verandert in een zevende positie als na vijftien ronden de coureurs die nog niet gestopt zijn tijdens de safety car situatie hun pitstop maken. Ricciardo gaat dan in de tweede sector even wijd en raakt de kerbs. Verstappen positioneert zich achter de Australiër en met een keurige actie verschalkt de Nederlander de Red Bull-rijder. In de 21e ronde maakt Max zijn tweede stop en komt op de elfde plaats tussen Kvyat en Ricciardo terecht. Max rijdt wederom naar de Australiër toe, zet aan het einde van het rechte stuk aan de buitenkant de aanval op zijn voorligger in en weet hem vervolgens in bocht twee te passeren. In de ronde daarna passeert hij ook Hulkenberg aan het einde van het rechte stuk en trekt een gat naar de mannen achter hem.
De opmars van de Limburger gaat door als hij in de dertigste ronde zijn teamgenootje Sainz verschalkt, en zich weer op de zesde positie nestelt. De snelheid van de Toro Rosso is echter geen partij voor de Williams van Felipe Massa en de Ferrari van Kimi Raikkonen. De jongste coureur van het veld moet de twee snellere coureurs voorbij laten en valt hierdoor terug naar positie nummer acht.
Het enthousiasme van de Toro Rosso rijder komt aan het licht als hij bij aanvang van zijn laatste pitstop bijna de ingang van de pitstraat mist en hobbelend over het gras zijn pitcrew weet te bereiken. Hij wisselt weer naar de medium compound band waarmee hij de race uitrijdt. In de 49e ronde passeert hij wederom zijn teamgenoot Sainz, die één pitstop minder in de wedstrijd maakt. Ditmaal voor de zevende positie, waarop hij ook zijn race zal eindigen.
Op de baan liggen Kvyat en Hulkenberg met elkaar in de clinch, waarbij de Rus over de neus van de Duitser vliegt. Hulkenberg krijgt hiervoor een tien seconden stop-and-go straf. Dat lot valt ook zijn teamgenoot Sergio Perez ten deel wanneer hij met zijn Force India de Lotus van Romain Grosjean in de rondte tikt.
Achterop de startopstelling is er verandering ten opzichte van de vorige race. Er verschijnen dit keer niet twintig, maar negentien auto’s op de startgrid. Dat is al meer dan in Australië, waar slechts vijftien coureurs aan de start verschenen. Alleen de Marussia van Will Stevens heeft een afstellingsprobleem in het brandstofsysteem, waardoor de Brit niet aan de Grand Prix kan deelnemen. Beide Marussias hebben wel dispensatie gekregen om te starten: hoewel Stevens en Roberto Mehri niet de 107% haalden in de kwalificatie, mogen ze van de wedstrijdleiding wel aan de race deelnemen op basis van hun snelheid in de vrije trainingen. Mehri rijdt knap de race uit, op drie ronden achterstand van Vettel.
Door zijn overwinning gaat Vettel aan Rosberg voorbij in de stand om het wereldkampioenschap. Hamilton leidt met 43 punten, Vettel heeft er 40. De Ferrari-coureur wordt gevolgd door Rosberg met 33 punten.
De volledige uitslag van de Grand Prix van Maleisië:
Coureur Team Achterstand 1 Sebastian Vettel Ferrari 2 Lewis Hamilton Mercedes + 8.569s 3 Nico Rosberg Mercedes + 12.310s 4 Kimi Raikkonen Ferrari + 53.822s 5 Valtteri Bottas Williams + 1m10.409s 6 Felipe Massa Williams + 1m13.586s 7 Max Verstappen Toro Rosso + 1m39.085s 8 Carlos Sainz Toro Rosso + 1 ronde 9 Daniil Kvyat Red Bull + 1 ronde 10 Daniel Ricciardo Red Bull + 1 ronde 11 Romain Grosjean Lotus + 1 ronde 12 Felipe Nasr Sauber + 1 ronde 13 Sergio Perez Force India + 1 ronde 14 Nico Hulkenberg Force India + 1 ronde 15 Roberto Merhi Marussia + 3 ronden - Pastor Maldonado Lotus Uitgevallen - Jenson Button McLaren Uitgevallen - Fernando Alonso McLaren Uitgevallen - Marcus Ericsson Sauber Uitgevallen - Will Stevens Marussia Niet gestart