scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

FIA wil einde aan trucs met brandstoftoevoer

Gepubliceerd op 10 mei 2015 door Johan Peeters

De FIA wil een einde maken aan de trucjes die teams bij hun brandstofsystemen gebruiken om de motorprestaties te verhogen. Ondanks de maatregelen die sinds het begin van het seizoen zijn getroffen heeft het overkoepelende orgaan niet het idee dat de situatie onder controle is.

Er gaan geruchten dat sommige teams een voordeel hebben door slimme motormanagement-afstellingen die de brandstoftoevoer voor een korte periode verhogen. Deze instellingen kunnen vooral gedurende de kwalificatie hun voordeel bewijzen. Vooral Mercedes en Ferrari zouden op dit vlak de grenzen aan het verkennen zijn. Geen van de teams zou de regels overtreden hebben.

De controverse over de maximale brandstoftoevoer leidde ertoe dat de FIA besloot de brandstofdruk op meerdere punten te laten meten. Deze zaak zou afgelopen week tijdens een vergadering van de technisch-directeuren weer besproken zijn. In een brief gericht aan de teams heeft de FIA duidelijk gemaakt dat er nieuwe restricties zijn in wat een team nog mag doen.

In deze brief die op zaterdag naar de teams is gestuurd maakt Charlie Whiting duidelijk dat de teams niet langer met de brandstoftoevoer mogen variëren. Met onmiddellijke ingang moet de brandstofdruk in de hoge- en lagedruksystemen constant boven een toevoer van 90 kg. per uur blijven met een maximum van 100 kg. per uur.

“We vinden het niet nodig om verder te definiëren wat wij 'constant' vinden, wel vinden wij het praktischer om in gesprek te gaan als er twijfels zijn die relevant zijn voor de teams wanneer er vraag naar is. De FIA zal tevens zorgvuldig fysieke tests uitvoeren van alle brandstofsystemen die gebruikt worden", aldus Whiting.