Max weer achtste en snelste Renault rijder in tweede vrije training
Gepubliceerd op 19 juni 2015 door Bas Winckels
Tijdens de tweede vrije training voor de Grand Prix van Oostenrijk heeft Max Verstappen een achtste tijd neergezet. Zijn tijd van 1:10.356 was zeven tienden langzamer dan de 1:09.600 van Sebastian Vettel in de Ferrari, die de snelste tijd noteerde. Voor het eerst sinds lange tijd was er geen Mercedes dominantie op de baan: Nico Rosberg noteerde de tweede tijd, Lewis Hamilton de vijfde. Dat Ferrari een geduchte concurrent zal worden voor Mercedes tijdens de race van aanstaande zondag, bewees Raikkonen door de derde tijd voor zich op te eisen. Pastor Maldonado zette een prima prestatie neer door in zijn Lotus de vierde tijd te noteren.
"Op de zachte banden ging het goed: de rondetijden waren zeker niet slecht", vertelt Max meteen na de tweede vrije training aan Verstappen.nl. "Op de superzachte banden ging het erg goed. Ik werd alleen in mijn laatste snelle ronde opgehouden in de laatste sector, anders hadden ik zeker de vijfde tijd kunnen noteren." Tijdens de training klaagde je over de radio over hoofdpijn. Waar kwam dat vandaan en is het opgelost? "Ik blokkeerde op een gegeven moment mijn voorbanden, waardoor er vibratie in de auto kwam. Daardoor kreeg ik hoofdpijn", aldus Max, die met een goed gevoel op de dag terugkijkt: "Het belangrijkste is om in de eerste sessie de meest belangrijke zaken te kunnen testen. Dat hebben we gedaan, zodat we in de tweede sessie de juiste keuze konden maken voor de afstelling. Ik ben er erg blij mee." Wat zijn de verwachtingen voor de kwalificatie morgen? "Het ziet er tot nu toe niet verkeerd uit. Ik denk dat een top tien klassering voor de kwalificatie wel mogelijk is."
De tweede vrije training gaat verder waar de eerste ophield: veel coureurs schieten rechtdoor aan het einde van het rechte stuk, op zoek naar de grip die er zo weinig is. Max geeft in ieder geval meteen goed gas en noteert een tijd van 1:10.950, op dat moment goed voor een vijfde tijd. Zijn Scuderia Toro Rosso-teamgenoot Carlos Sainz is dan vooralsnog minder succesvol in zijn zoektocht naar grip en klaagt hierover net als Max in de eerste vrije training tegen zijn team over de boordradio. Hij moet op dat moment zes tiende van een seconde toegeven op de Nederlander.
Dan, met nog een uur training te gaan, schakelen de coureurs langzaam over op de superzachte banden. Het betekent echter niet dat iedereen dan inmiddels zijn rempunt heeft gevonden: links en rechts blijven tijdens de rest van de training de coureurs van de baan afschieten, van de Mercedes van Lewis Hamilton tot aan de Marussia van Will Stevens, en alles wat daartussen zit. De grootste schuiver komt op naam van Sainz, die door het grind stuift, maar als een volleerd rally-rijder zijn Toro Rosso de ontsnappingsroute op kan sturen. Zonder zichtbare schade kan de Spanjaard zijn weg vervolgen.
De eerste tijd van Verstappen op de superzachte band is 1:10.356, dan zeven tienden achter Rosberg. Hij is onderweg naar nog een snelle ronde, maar een fout in de derde sector gooit roet in het eten. Desondanks is hij wel de snelste Renault-coureur.
Jenson Button moet inmiddels zijn auto in de pits parkeren doordat het vermogen van zijn motor ineens wegvalt. Het lek lijkt nog lang niet boven te zijn bij de combinatie Honda en McLaren en de Brit verschijnt de rest van de sessie niet meer op de baan. Vettel, die op dat moment de snelste tijd heeft genoteerd, krijgt te horen dat hij zijn Ferrari langzaam naar de pits terug moet brengen vanwege versnellingsbakproblemen. Er blijkt olie uit zijn versnellingsbak te lopen.
Roberto Mehri en Maldonado doen hetzelfde als Sainz, zij het op een andere plek: ze stuiteren door het grind om vervolgens via een sluipweg weer op de baan terecht te komen.
Na 21 ronden op het setje superzachte banden begint de linkervoorband van Max flink te verslijten. Toch rijdt de Nederlander constante rondetijden, hoog in de 1:13 en laag in de 1:14. Dat is gemiddeld een seconde langzamer dan Raikkonen op de zachte band. Max laat daarna nog een setje zachte banden monteren, maar verbetert zijn tijd daar niet meer mee. Hij besluit de training als snelste Renault-coureur, voor Sainz (elfde), Daniil Kvyat (twaalfde) en Daniel Ricciardo (zeventiende).
Fernando Alonso weet in ieder geval al dat hij zondag helemaal achteraan zal moeten starten: hij krijgt maar liefst twintig plaatsen straf op de startopstelling voor het vervangen van diverse onderdelen aan zijn motor.
Uitslag van de tweede vrije training van de Grand Prix van Oostenrijk:
P No Driver Team Time Gap Laps 1 5 Sebastian Vettel Ferrari 1:09.600 28 2 6 Nico Rosberg Mercedes 1:09.611 +0.011s 50 3 7 Kimi Räikkönen Ferrari 1:09.860 +0.260s 41 4 13 Pastor Maldonado Lotus 1:09.914 +0.314s 44 5 44 Lewis Hamilton Mercedes 1:10.137 +0.537s 49 6 27 Nico Hulkenberg Force India 1:10.160 +0.560s 49 7 8 Romain Grosjean Lotus 1:10.267 +0.667s 38 8 33 Max Verstappen Toro Rosso 1:10.356 +0.756s 48 9 12 Felipe Nasr Sauber 1:10.495 +0.895s 39 10 11 Sergio Perez Force India 1:10.585 +0.985s 46 11 55 Carlos Sainz Toro Rosso 1:10.631 +1.031s 50 12 26 Daniil Kvyat Red Bull 1:10.686 +1.086s 48 13 9 Marcus Ericsson Sauber 1:10.744 +1.144s 40 14 77 Valtteri Bottas Williams 1:10.746 +1.146s 34 15 19 Felipe Massa Williams 1:11.011 +1.411s 42 16 14 Fernando Alonso McLaren 1:11.517 +1.917s 17 17 3 Daniel Ricciardo Red Bull 1:11.676 +2.076s 38 18 22 Jenson Button McLaren 1:11.919 +2.319s 17 19 28 Will Stevens Marussia 1:12.522 +2.922s 34 20 98 Roberto Merhi Marussia 1:13.094 +3.494s 34
Via onze Twitter en Facebook accounts zullen we regelmatig updates plaatsen en zoals gewoonlijk volgen er volledige verslagen op Verstappen.nl.
Klik hier voor het tijdschema van de Grand Prix van Oostenrijk.