Jos: “Max heeft een extra vaardigheid”
Gepubliceerd op 20 oktober 2015 door Niels Hendrix
Tijdens Exact Live was niet alleen “the next big thing” Max Verstappen aanwezig, maar vervulde vader Jos op de achtergrond ook een bijrol. Net zoals hij die in het dagelijks leven ook speelt. “Mijn rol is eigenlijk een manusje-van-alles. Ik ben er voor Max als hij vragen heeft en praat met hem over allerlei dingen”, licht Jos toe in de Jaarbeurs in Utrecht.
Jos vervolgt: “Met mijn ervaring zie ik wat er binnen het team gebeurt en probeer ik Max achter de schermen indien nodig een beetje te sturen, vooral wanneer er naast de baan iets speelt. Maar we praten ook samen over bepaalde bochten, kerbstones of inhaalacties. Zoals die op Spa-Francorchamps, waar hij Nasr buitenom voorbij ging. Die manoeuvre was natuurlijk heel mooi, maar laten we eerlijk zijn, niet ongevaarlijk als je 300km/uur rijdt. Max moet ook niet denken dat zoiets elke keer gaat lukken.”
Zelf racete je altijd zonder angst. Maak je je nu geen zorgen om Max en de acties die hij af en toe uitvoert? Jos: “Toen ik zelf racete, dacht ik daar natuurlijk wel eens aan, maar dan heb je het zelf in de hand. Sinds mijn zoon rijdt, denk ik daar wel eens over, zeker op circuits waar meer gevaar loert. Sochi Autodrom was niet echt ongevaarlijk als je de ongelukken zag. Daar maak ik me wel eens zorgen over, maar Max wil het ontzettend graag. Natuurlijk hoop je altijd dat er niets gebeurt.”
Het niveau in de Formule 1 is ontzettend hoog. Maar wat is verschil tussen een goede en een écht goede coureur? “Dat begint met het talent en het gevoel. Daar zit alles in: de manier van remmen, gas geven, uitleggen wat er met de auto gebeurt, de samenwerking met de engineer en het team en het aanvoelen van de banden. Al die kleine dingen maken samen een ontzettend groot verschil.”
Jos legt uit: “Het is ontzettend moeilijk om met de ideale bandentemperatuur te rijden. Als bijvoorbeeld de rembalans iets te ver naar achteren staat en je blokkeert de achterbanden dan worden ze net wat warmer, waardoor je minder grip hebt bij accelereren. Als de huidige Pirelli banden vier graden onder de ideale temperatuur zitten, heb je iets minder grip. Zit je erboven dan verlies je ook grip. Dat is ontzettend moeilijk. Het is een heel dun koord waar de coureur op balanceert. Bij een goede coureur met meer gevoel gaat dat allemaal net iets makkelijker.”
Racen in de Formule 1 behelst tegenwoordig veel meer dan domweg snelle rondjes rijden. Jos: “Max verstelt vier of vijf keer per ronde bepaalde instellingen op het stuur om het maximale vermogen van de motor te benutten.” Hij legt het uit aan de hand van de inhaalactie die Max in Japan op Carlos Sainz pleegde. “Na die snelle bocht richting de chicane ‘clipt’ de auto automatisch. Dat wil zeggen dat hij op een bepaalde snelheid blijft hangen om energie te sparen. Max had zichzelf al bedacht wat hij ging doen als hij achter Sainz zou zitten.”
Jos: “Na die bocht heeft Max de instelling veranderd, waardoor de auto langer bleef accelereren. Daarom zag je Max heel gemakkelijk aan Sainz voorbij gaan. Dat is een extra vaardigheid die Max heeft. Die denkt daar vooraf over na om het dan goed voor elkaar te krijgen. Dat is talent. Er wordt gezegd dat Max extra capaciteit heeft om daarover tijdens een race na te denken.”