scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max over laatste starts: “Drie verschillende situaties”

Gepubliceerd op 29 september 2016 door Niels Hendrix

Tijdens de laatste drie races verliepen de starts van Max Verstappen niet naar behoren en gingen er kostbare plaatsen verloren. De oorzaak bleek telkens verschillend, zo vertelt Max op de donderdag voorafgaand aan de Maleisische Grand Prix: “Het waren drie verschillende situaties. In België had ik veel wielspin, in Monza kwam ik te laag in de toeren en in Singapore had ik een probleem met de koppeling.”

Max verduidelijkt: “Monza had veel minder met de koppeling te maken dan Singapore. Je probeert bij een start altijd zo weinig mogelijk toeren te maken, om wielspin te voorkomen. Maar met te weinig toeren grijpt de anti-stall in en dat gebeurde in Monza. Deze stond iets te agressief afgesteld en ik kwam net vijftig toeren te laag.”

In Singapore constateerde Red Bull Racing al voor de race een probleem met de koppeling. Het team verzocht de FIA om deze te mogen vervangen, maar daar werd niet op ingegaan. Uiteindelijk liep het uit op een startcrash tussen Nico Hülkenberg en Carlos Sainz, die om Max heen wilden. “Ik denk dat ze er de volgende keer iets makkelijker mee omgaan. Het is niet ideaal voor anderen als je van tevoren al weet dat eentje niet goed van zijn plek gaat komen.”

De koppelingsproblemen die in Singapore optraden, zijn door het team verholpen. “Alles is gecontroleerd en ik denk dat we het antwoord hebben gevonden. Er zijn de nodige aanpassingen gedaan. Dat gaan we testen in de vrije trainingen, om te zien wat het beste uitpakt. Ik heb in ieder geval een aantal nieuwe onderdelen voor de koppeling. Voor het team waren die starts ook balen. Er zijn veel punten verspeeld, drie keer achter elkaar. Dus het team heeft zich op het probleem gestort.“

Enige twijfel valt er bij Max niet te bespeuren. “Ik doe zondag hier in Maleisië weer gewoon wat ik moet doen bij de start. En als alles in de vrije trainingen goed blijkt, is er ook geen reden voor zorgen.”

De Maleisische moessonregen is een begrip. Kan die helpen een aanval op Mercedes in te zetten? Max: “Dat wordt moeilijk, maar we hopen op een beetje regen. Het belangrijkste voor ons is om Ferrari voor te blijven, dus hopelijk slagen we daar weer in, hoewel zij hier vorig jaar wonnen. Er zijn natuurlijk veel rechte stukken, dat niet in ons voordeel werkt, maar met de juiste balans in de bochten hebben we een goede kans.”

Daar werkt de Nederlander samen met zijn Australische teamgenoot aan. Max kan het uitstekend met Daniel Ricciardo vinden. “Zeker weten. Ik heb door hem zelf ook een stapje vooruit moeten zetten. Er was meteen een goede klik tussen ons. Het is prettig om met Daniel te werken. Hij is een open, ontspannen kerel. We delen alles en dat helpt ons naar betere prestaties.”

Klik hier om mee te doen met onze prijsvraag en kans te maken op het Max Verstappen STR11 1:43 schaalmodel!