Max over Maleisië: “Soms valt het kwartje net niet jouw kant op”
Gepubliceerd op 06 oktober 2016 door Julien Lemmen
Aankomend weekend staat de Grand Prix van Japan op het programma. Op donderdag gaf Max in gesprek met het aanwezige journaille nog één keer zijn visie over het afgelopen weekend in Maleisië en keek hij vooruit naar de race op het Japanse Suzuka.
Verstappen kende een uitstekend weekend op het Sepang International Circuit. Na een puike derde stek in de kwalificatie was hij de gehele race in strijd om de overwinning. Door een stevig maar fair gevecht met Ricciardo, waar de Nederlander net niet aan voorbij wist te komen en een ongelukkig getimede virtual safety car als gevolg van Hamiltons opgeblazen motor, moest de Nederlander echter genoegen nemen met een tweede plek achter zijn teamgenoot.
Frustraties heeft Verstappen er niet aan overgehouden: “Nee, geen frustraties. Je moet het van de positieve kant bekijken. We hadden een sterk weekend, de snelheid was er. We hadden wat pech met de laatste virtual safety car, maar ook dat hoort bij het racen. Soms valt het kwartje net niet jouw kant op. Ik heb nog vele jaren voor me waarin ik nog genoeg kansen krijg, dus ik mag niet klagen over deze ene race”
Max genoot van het spectaculaire duel met Ricciardo: “Het was erg leuk, het is in zulke snelle bochten niet makkelijk om precies te weten waar je zit ten opzichte van je teamgenoot. Het team heeft ons laten racen en we hebben met dit duel laten zien dat we dat op een respectvolle manier kunnen. Dat geeft voor iedereen vertrouwen voor de toekomst. Als het iemand anders was geweest, had ik hem in bocht zes laten staan, maar het is toch je teamgenoot”, lacht de 19-jarige Nederlander.
Verstappen wijst de opmerking of Red Bull eerder had moeten besluiten hem er voorbij te laten, van de hand: “Op het moment van het duel met Daniel was nog niet duidelijk of hij nog een keer moest stoppen. Ik zou sowieso tot het einde gaan, terwijl het bij Daniel nog niet zeker was of hij dat zou halen. Daarom was het te lastig om te bepalen of hij me moest laten passeren. De virtual safety car bracht direct duidelijkheid. Daarna raceten we om positie.”
Twee jaar geleden nam Max in Suzuka voor het eerst deel aan een Formule 1-weekend. In de eerste vrijdagtraining mocht hij een Toro Rosso de sporen geven. Hoe kijkt hij daar op terug? “Ik ben nu een totaal ander persoon, het was toen een heel ander gevoel. Op dat moment ben je nog 'n nieuweling. Je weet niet wat je precies kunt verwachten en je weet nog niet hoe lang je in de Formule 1 zult rijden. Je gaat er een beetje blind in. Er stond toen toch wel veel spanning op. Je kent de auto niet en je hebt maar één snel rondje om je te bewijzen. Tegenwoordig voel ik minder spanning, omdat ik weet wat ik moet doen. Je stapt in de auto en je probeert je auto te verbeteren samen met je team.”
In hetzelfde weekend in 2014 vond het noodlottige ongeluk van Jules Bianchi plaats. Sta je daar als coureurs nog bij stil? “Het was een tragisch ongeluk. Als coureur probeer je er zo weinig mogelijk aan te denken anders kun je het nooit een plekje geven.”
Door de vele hogesnelheidsbochten lijkt het circuit van Suzuka nog beter bij de Red Bull RB12 te passen dan Sepang, al blijft Max voorzichtig met het doen van voorspellingen: “Het zou kunnen dat we hier sterker zijn maar eerst wil ik de eerste trainingen afwachten. Dan hebben we een beter beeld waar we staan. Ook zijn we doorgaans sterker in de race. Het gaat dit weekend mogelijk regenen. Een bui op zondag zou mooi zijn, dat is voor ons beter dan op zaterdag.”
Klik hier om mee te doen met onze prijsvraag en kans te maken op de nieuwe Max Verstappen cap!