Max domineert eerste dag in Djedda: 'We hadden een positieve dag'
Gepubliceerd op 17 maart 2023 door Johan Peeters
Nadat een van ziekte herstelde Max Verstappen tijdens de eerste vrije training in Djedda zijn concurrenten op achterstand reed, deed hij dat in de tweede vrije training nog eens dunnetjes over. Fernando Alonso reed in zijn Aston Martin de tweede tijd, terwijl we Max’ teamgenoot bij Oracle Red Bull Racing, Sergio Perez, terugvinden op P3. Op het 6.174 meter lange Jeddah Corniche Circuit completeerden Esteban Ocon in zijn Alpine, en de Mercedes van George Russell de top vijf.
“We hadden een positieve dag”, laat Max na de tweede vrije training in Saudi-Arabië weten. ”Allebei de sessies verliepen vlot en zonder problemen, en de balans van de auto was goed. Maar er zijn nog best wel wat dingen die we beter kunnen doen. Bij de lange run lag iedereen erg dicht bij elkaar maar dat komt vooral omdat iedereen de banden aan het managen is. Dus het is echt niet zoals in Bahrein.”
Bij de start van de tweede vrije training in Djedda geldt dat deze, in tegenstelling tot de eerste vrije training, wel als representatief te boek staat. Deze sessie moet dan ook een juiste indicatie gaan geven met het oog op de rest van het weekend. De sessie begint met een buitentemperatuur van bijna 26 graden, terwijl de baantemperatuur is gezakt naar dik 31 graden.
Meteen na de start duurt het niet lang voordat het gros van coureurs op de baan verschijnt. Ook Max is er relatief vroeg bij. De wereldkampioen is naar buiten gaan op een setje medium banden. Na zijn eerste geklokte rondje is hij meteen aan de kop van het veld te vinden. Dit duurt echter niet lang want enkele ogenblikken later duikt Fernando Alonso onder de tijd van de Nederlander. De Spanjaard is ook onderweg op een set medium banden.
Met de poging die volgt zet Max meteen het een en ander recht. Hij klimt naar P1 voor teamgenoot Perez en Alonso. Esteban Ocon staat op dat moment knap vierde voor een andere verrassing op P5, Alex Albon. De Britse Thai moet al snel een plaatsje prijsgeven als Pierre Gasly doorstoot naar P4. Voordat Max de pits opzoekt horen we hem over de boordradio klagen over de headrest. Die geeft hem geen goed gevoel met de auto. "Mijn headrest zit niet goed. Ik lig te veel in de auto. Daardoor kan ik de auto niet goed aanvoelen."
Na twintig minuten zien we alle auto’s op zachte banden naar buiten gaan ten teken dat men begint met de kwalificatiesimulatie. Ook bij Max is dat het geval. Ondertussen is Perez naar P1 doorgestoten. Als Max uiteindelijk een vrij rondje kan vinden weet hij P1 weer over te nemen van zijn teamgenoot. Zijn voorsprong is halverwege de sessie drie tienden. Veel coureurs keren halverwege de sessie terug naar de pits om de auto’s klaar te maken voor een racesimulatie.
Met nog dik twintig minuten op de klok gaat Max op een gebruikt setje zachte banden naar buiten. Voordat hij de baan opgaat, maakt hij een proefstart waarvan we hopen dat hij zondag wat beter zal verlopen. In het restant van de sessie zien we het hele veld bezig met racesimulaties. Bij Max horen we over de boordradio dat de problemen, die in Bahrein al de kop opstaken met het terugschakelen, nog niet verdwenen zijn: "Het hele proces duurt lang, vooral in de laatste bocht is het dramatisch."
Uitslag tweede vrije training van Saoedi-Arabië:
pos | coureur | team | tijd | verschil | ronden | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:29.603 | 28 | |
2 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin Mercedes | 1:29.811 | +0.208s | 25 |
3 | Sergio Perez | PER | Red Bull Racing Honda RBPT | 1:29.902 | +0.299s | 25 |
4 | Esteban Ocon | OCO | Alpine Renault | 1:30.039 | +0.436s | 26 |
5 | George Russell | RUS | Mercedes | 1:30.070 | +0.467s | 26 |
6 | Pierre Gasly | GAS | Alpine Renault | 1:30.100 | +0.497s | 27 |
7 | Lance Stroll | STR | Aston Martin Mercedes | 1:30.110 | +0.507s | 26 |
8 | Nico Hulkenberg | HUL | Haas Ferrari | 1:30.181 | +0.578s | 26 |
9 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | 1:30.341 | +0.738s | 27 |
10 | Carlos Sainz | SAI | Ferrari | 1:30.592 | +0.989s | 28 |
11 | Lewis Hamilton | HAM | Mercedes | 1:30.599 | +0.996s | 26 |
12 | Lando Norris | NOR | McLaren Mercedes | 1:30.721 | +1.118s | 26 |
13 | Yuki Tsunoda | TSU | AlphaTauri Honda RBPT | 1:30.776 | +1.173s | 29 |
14 | Alexander Albon | ALB | Williams Mercedes | 1:30.810 | +1.207s | 26 |
15 | Kevin Magnussen | MAG | Haas Ferrari | 1:30.820 | +1.217s | 24 |
16 | Zhou Guanyu | ZHO | Alfa Romeo Ferrari | 1:30.837 | +1.234s | 26 |
17 | Nyck De Vries | DEV | AlphaTauri Honda RBPT | 1:30.921 | +1.318s | 28 |
18 | Logan Sargeant | SAR | Williams Mercedes | 1:30.959 | +1.356s | 29 |
19 | Oscar Piastri | PIA | McLaren Mercedes | 1:30.964 | +1.361s | 25 |
20 | Valtteri Bottas | BOT | Alfa Romeo Ferrari | 1:31.052 | +1.449s | 29 |