Atze Kerkhof over reputatie Team Redline: 'Grote bek hebben mag, als je wint'
Gepubliceerd op 02 mei 2025 door Niels Hendrix
Team Redline, de simracing divisie van Verstappen.com Racing, viert haar 25-jarig bestaan. In de loop der jaren heeft Team Redline zich als leider in de competitieve esports-racewereld weten te vestigen en heden ten dage een waslijst aan indrukwekkende titels op haar naam staan. Max Verstappen, die nauw betrokken is bij Team Redline en nu en dan meedoet aan een simrace, heeft zijn vertrouwen in Atze Kerkhof gelegd om het simraceteam van Verstappen.com Racing te leiden.
Na de eerdere publicatie van deel 1 van een drieluik, is dit deel 2 naar aanleiding van een bijzonder interview dat Verstappen.com met Atze had, waarin gesproken wordt over de reputatie van Team Redline, de teamsamenstelling, carrière maken in simracing en de partnerships.
De totstandkoming van het huidige team is een proces van jaren geweest, waarin Team Redline vele simcoureurs heeft zien komen en soms ook weer gaan. Zo’n zes jaar gelden werd een ander team overgenomen en alles samengevoegd onder de naam Team Redline. Atze vertelt: “Toen hadden we best veel rijders en dat is in de loop der tijd uitgefilterd, waarbij de jongens over bleven die op het hoogste niveau door konden gaan. Vroeger was alles voor de hobby, terwijl we nu simcoureurs hebben die daarvan leven, die op de loonlijst staan en heel veel prijzengeld kunnen winnen. Je kunt nu carrière maken in simracing.”
Dat gaat verder dan alleen in het simracen, want het bedrijf Team Redline kent vele facetten met de daarbij behorende functies. “Team Redline kan veel bieden rondom het simracen en dat geeft veel perspectief voor later in een carrière”, legt Atze uit. “Je kunt niet twintig jaar op het hoogste niveau rijden, na een jaar of zes verzadigt het en is het meestal tijd voor de volgende stap. Dan hebben wij mogelijkheden om binnen Team Redline door te groeien, afhankelijk van de wensen, kunde en motivatie van die persoon.”
Wat is het profiel van een coureur die bij Team Redline past en hoe wordt een zo sterk mogelijk team gevormd? Atze antwoordt: “We krijgen dagelijks berichten van mensen die graag voor ons team willen rijden. Er is niet echt een specifiek profiel voor rijders die bij Team Redline passen, buiten dat we verwachten dat ze wereldkampioenschappen kunnen winnen. Het is belangrijk dat het als geheel werkt. Dus elkaar het licht in de ogen gunnen en als het team een keer belangrijker is dan het individu dan moet je dat opzij kunnen schuiven en voor het team kunnen presteren. Op die manier ben je samen ontzettend sterk en vorm je een front tegen andere teams die dat ook doen. Daarin proberen we slimmer te zijn met de juiste begeleiding, management en coureurs. Die selecteren we heel nauwkeurig.”
Dat grotere goed, het teambelang van Team Redline, wordt gezamenlijk onderstreept en heeft in de loop der jaren ook een reputatie opgeleverd, zo doet Atze uit de doeken: “We hebben de reputatie om plat gezegd af en toe de ettertjes op het circuit te zijn. We hebben soms een grote mond en laten onze mening horen. We zijn dan vocaal aanwezig, maar we presteren en dat is het allerbelangrijkste. Je mag een grote bek hebben, maar dan moet je wel winnen. Dat is een beetje hoe wij het zien.”
Team Redline is een professioneel simracing team, maar als je de streams op het Twitch-kanaal bekijkt, lijkt het af en toe een grote groep vrienden. Hoe is de sfeer binnen het team? Atze vertelt: “Als je elkaar het licht in de ogen niet gunt, ga je ook niet voor elkaar werken. Als er bijvoorbeeld set-ups of kennis wordt achtergehouden uit eigenbelang dan werkt het teamconcept niet meer. Dan is het eigenlijk al een verloren strijd. Daar zijn we heel strikt in. We zorgen ervoor dat het goed loopt en daar geen scheurtjes in komen. Als de onderlinge sfeer goed blijft dan loopt het team ook goed.”
De prestaties van Team Redline zijn indrukwekkend. Er is ontzettend veel gewonnen en er zijn grote titels in vele klassen behaald. “Maar,” benadrukt Atze, “elk jaar is weer een nieuwe uitdaging. We weten aan het begin van het jaar niet welke competities er allemaal opgestart worden, dat wordt vaak pas last-minute bevestigd. Maar eigenlijk hebben we alle grote competities weleens gewonnen.”
Het is helemaal mooi als het lukt om samen met partners te winnen. Atze haalt enkele hoogtepunten aan: “De Virtual Le Mans Series overwinning was natuurlijk fantastisch, waar we grote partnerships hadden met andere teams. Ook alle speciale events waar we BMW vertegenwoordigen, zijn ontzettend belangrijk voor ons. Maar de Porsche Esports Supercup met Team Redline en in partnership met Red Bull Racing is dat ook. Wij nemen het ontzettend serieus om ook te leveren als we een partnership aangaan.”
Team Redline werkt dus ook samen met Red Bull Racing. Dat is op natuurlijk wijze tot stand gekomen, vertelt Atze: “We hebben al jarenlang contact met Red Bull Racing en het is voor Team Redline natuurlijk ook een logisch partnership met Max die in de Formule 1 voor Red Bull Racing rijdt. Destijds waren we er in eerste instantie niet klaar voor, maar dat hebben we helemaal omgedraaid en ervoor gezorgd dat we het kunnen dragen met als resultaat dat we het eerste jaar meteen de coureurstitel pakten in F1 Sim Racing, de officiële Formule 1 simracing competitie. Dit jaar waren het zelfs beide kampioenschappen, wat ons nog niet eerder gelukt was, op een ontzettend hoog niveau. Daar hing voor ons veel vanaf, het was ontzettend belangrijk om dat te behalen.”
Atze vervolgt: “Dat succes hebben we dit jaar voor elkaar weten te boksen door heel gestructureerd als team een bepaalde weg in te slaan, door te investeren in rijders maar ook in management en engineering. Dat is een gevolg van de juiste mensen op de engineering hebben. Samen met de rijders en testrijders is dat een hele hechte groep. Dit jaar was de F1 game lastig, uitdagend en buiten ieders comfortzone. Dan draait het erom alles te vinden wat er voor je kan werken. Als je niks aan het toeval overlaat, behaal je resultaten zoals dit. Ik denk dat Red Bull daar wel blij mee is.”
“De dingen waar je extra hard voor moet werken, die altijd onmogelijk leken, die worden steeds meer mogelijk”, licht Atze toe. “Dat draait om een hele specifieke synergie die het resultaat is van jarenlang blijven finetunen en de juiste mensen op de juiste plek hebben. Elk jaar heeft weer z’n eigen specifieke races waar we weer op focussen en als we die dan winnen, zijn ze allemaal even speciaal. In principe hebben we eigenlijk alles afgevinkt wat we wilden afvinken. Daar zijn we ontzettend trots op.”
Zaterdag wordt dan het laatste deel van het drieluik op Verstappen.com geplaatst, waarin met Atze gesproken wordt over de stap van virtueel naar echt racen, simulatoren voor professionele coureurs, de kansen en de toekomst van Team Redline.