scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Facts en figures over het circuit van Barcelona

Gepubliceerd op 04 mei 2004 door Jo Vleugels

Komend weekend wordt de Grand Prix van Spanje verreden. Er zijn veel Spaanse circuits waar ooit een Grand Prix op gereden is: Jarama, Jerez, Montjuich Park en Pedralbes. Historie genoeg dus in dat land. Genoeg historie om de Spaanse autoriteiten van de noodzaak te overtuigen een schitterend circuit nieuw te bouwen in 1991: het circuit de Catalunya at Montmelo. Gelegen op slechts 12 kilometer ten noorden van Barcelona in, zoals de naam al zegt, de provincie Catalunya.
Natuurlijk is het een 'thuiswedstrijd' voor Fernando Alonso. Daar zit echter weer een klein addertje onder het gras. Alonso is afkomstig uit Oviedo in Asturië. En om nu te zeggen dat de Asturiërs de beste vrienden zijn van de Catalunyanen gaat zeker te ver. Bovendien vergt een autoritje tussen Oviedo en Barcelona al snel een dikke tien uur. Maar toch wordt in Spanje voor het landsbelang al snel voorrang gegeven aan de vele nationale strijdjes. Daarom zal Alonso zeker het nodige gejuich vanaf de tribunes in ontvangst mogen nemen.

Het circuit is bij elk team tot in de kleinste hoekjes bekend door het vele testwerk dat hier verricht wordt. Barcelona is een van de meest ideale banen om te testen omdat er alles in zit: lange doordraaiers, korte langzame bochten en de mogelijkheid om veel met de downforce te experimenteren. Minimale downforce zou mogelijk kunnen zijn. Daarvoor benodigd men echter een auto die perfect afgesteld is en met een zachtere bandencompound kan rijden. Omdat die perfecte afstelling in de praktijk bijna nooit gehaald wordt, zullen de meeste teams voor een gemiddelde setup kiezen.


circuit de Catalunya at Montmelo

Een rondje over het circuit start meestal vanaf de helft van het lange rechte stuk bij start/finish. Een recht stuk van 830 meter en daarmee één van de langste op de F1 kalender. Aan het eind van het rechte stuk moet heel hard geremd worden om van 300 km/u naar zo'n 130 km/u te komen om goed door de tweede-versnellings bocht 'Elf' heen te komen. Een stukje verder komt men in de heel lange Renault bocht. Deze bocht is best moeilijk te nemen en een regelrechte 'bandenvreter' met een lengte van 350 m. Na een korte acceleratie komt men via Repsol in de heel langzame Seat bocht. Deze kan men hooguit met 90 km/u nemen. De Campsa bocht is er eentje waar de nodige tijd gewonnen kan worden. Een goed gebalanceerde auto kan hier zonder meer enkele tienden winnen. La Caixa is weer een langzaam gedeelte dat overloopt in Banc Sabadell. Daarna volgen de twee laatste bochten. Deze zijn zeer uitdagend. Beide worden gereden met snelheden boven de 225 km/u. Uiteraard is het belangrijk om daarna een goede uitgangspositie voor het lange rechte stuk te krijgen.

De totale afstand van het circuit is 4730 meter. Hierdoor moeten er 65 ronden afgelegd worden om het totaal van 307,324 kilometer te bereiken. Vorig jaar werd de race gewonnen door Michael Schumacher, met een mooie tweede plaats voor Fernando Alonso. De snelste ronde en het record staat op naam van Rubens Barricello die het circuit rond reed in een tijd van 1.20,143.

Pitstops kunnen gemaakt worden:
bij 1 stop strategie: tussen rondes 28-32
bij een 2 stops strategie: tussen rondes 19-26 en 39-47
bij een 3 stops strategie: tussen rondes 16-19, 30-36 en 44-50

Er is geen tijdverschil met Nederland, zodat de volgende tijden behalve lokaal, ook Nederlandse tijden zijn:

vrijdag 7 mei
11.00 - 12.00 test sessie 1
14.00 - 15.00 test sessie 2

zaterdag 8 mei
09.00 - 09.45 test sessie 3
10.15 - 11.00 test sessie 4
13.00 - 13.50 pre-kwalificatie
14.00 - 15.00 kwalificatie

zondag 9 mei
14.00 - 48e GP van Spanje race

weerbericht: De meeste berichten voorspellen een lichtbewolkt weekend met temperaturen tussen de 16 en 20 graden.

De mening van Fernando Alonso over zijn thuiswedstrijd:
"We testen het hele jaar op Barcelona, maar er is maar één race per jaar. Als je dan de tribunes gevuld ziet met 100.000 mensen en je weet dat 95% voor Renault juichen, is dat een unieke gebeurtenis die je niet meer vergeet. Het is makkelijk om te concluderen dat het circuit voor elke coureur bekend is, maar tijdens de race is het toch altijd weer anders. Er zijn altijd nieuwe situaties, die je niet uit het testen kent. Maar net door die bekendheid met het circuit kun je ook iets bewijzen. Echter enkel door veel kleinigheden. Je kunt iets later remmen. Er zijn vier snelle bochten waar je net iets meer snelheid kunt pakken, vooral de laatste twee. Het zijn natuurlijk maar fracties van een seconde. Om dan te laten zien dat je beter bent, dien je dat elke ronde weer te bewijzen. Het is heel belangrijk om zo consistent mogelijk te rijden."

De mening van Pierre Dupasquier (Michelin):
De duizenden testkilometers die er op het circuit worden gemaakt, zouden ook wel eens een nadeel kunnen zijn. De gemiddelde temperatuur tijdens de testmaanden ligt immers beneden de verwachte temperatuur tijdend de race. Barcelona staat bekend als een circuit waar de banden het erg moeilijk hebben. Dus elk verschil met de testsituatie kan wel eens heel verschillende resultaten opleveren. Ik verwacht eigenlijk dat onze banden het heel goed zullen doen.

De mening van Hiroshi Yasukawa (Bridgestone):
Uiteraard zijn we heel tevreden met de resultaten tot nu toe. We reden reeds veel verschillende soorten circuits dit jaar en daarom is het fijn om in Barcelona de werkelijke competitie te leren kennen. Dit circuit kent iedereen en alle gegevens zijn bekend. Het zal dus een spannende race op kunnen leveren.

Jo Vleugels