scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Schumacher en Barrichello genieten dezelfde status

Gepubliceerd op 18 juni 2004 door Martin Zoon

Even leek het er op dat Rubens het echt wilde proberen.
Echter, de aanstaande wereldkampioen kùnnen inhalen is één, maar hem wìllen inhalen is twee. Barrichello drong dus maar niet al te lang meer aan toen tijdens de GP van Canada zijn auto waarneembaar sneller was dan die van teammaat en onomstreden ‘pilote numero uno’ Michael Schumacher. Zonder het te beseffen gaf de kleine Braziliaan daarmee voor de zoveelste keer voeding aan de algemene veronderstelling dat inhaalacties van teamgenoten onderling bij Ferrari vanaf de pitmuur worden geregisseerd en niet op de baan, door de coureurs in kwestie zèlf.

Ferrari-strateeg Ross Brawn is het met die laatste aanname totaal oneens. Brawn, die dezer dagen ook duidelijk maakte dat na het uitdienen van zijn Ferrari-contract in 2006 er wat hem betreft nog plaats voor hem in de F1 is, maakte desgevraagd duidelijk dat er vanaf 2002 door Ferrari gesteld is dat de coureurs het samen maar op het asfalt moesten uitvechten.


Gelijke monniken?

“Jullie kunnen vanaf nu tegen elkaar racen, hebben we gezegd, maar ros elkaar alsjeblieft niet van de baan”. Waarmee Brawn aangeeft dat de intrede van de FIA-regels, die toen de zwart-op-wit stelden dat teamorders bestraft zouden worden, destijds de werkwijze van Ferrari op dit vlak weldegelijk 180 graden hebben doen veranderen.
Conclusie: met dank aan de FIA heeft Rubinho op het circuit net zoveel rechten verworven als zijn in records grossierende Duitse compaan. Wellicht moeilijk te geloven, maar toch is het zo.

Wat ook zo is, is dat een eventuele oplossing voor dit probleem zichzelf deze week -weer eens– ongevraagd aandiende. Ferrari-sollicitant-van-beroep Giancarlo Fisichella zou er namelijk totaal geen moeite mee hebben om desgewenst ‘in de ankers’ te gaan op het moment dat het zijn teamgenoot Michael Schumacher beter zou uitkomen. “Vandaag zou ik dat onmiddellijk accepteren om langzamer te gaan rijden, als men dat mij zou vragen” zo werd afgelopen week door de Gazetto della Sport uit de mond van de Italiaan opgetekend. “Uiteindelijk zal ook Michael een keer moeten stoppen met racen … “.


’Fisico’ wil best remmen, hoewel dat van de FIA niet hoeft …

Fisichella, die door zijn collega’s nog gekozen werd tot coureur van het seizoen 2002, is dus tot veel bereid om ooit eens lid van de Ferrari-familie te worden. Kennelijk wordt ook racers-bloed wat stroperiger als het gaat om status.
En juist die status blijkt tussen Ferrari-coureurs volkomen gelijk te zijn. Wie snapt het nog?

Bianca Zoon