Technische keuring in Le Mans
Gepubliceerd op 09 juni 2009 door Niels Hendrix
De technische keuring van alle 55 deelnemende auto's aan de 24 Uur van Le Mans vindt plaats aan het begin van de week voorafgaand aan de race. Op maandag en dinsdag worden traditiegetrouw in het centrum van de stad, tussen het theater en de kathedraal, voor het oog van duizenden toeschouwers de auto's gecontroleerd.
"Le Pesage" – letterlijk "de weging" – wordt uitgevoerd door technici van de Automobile Club de l'Ouest (ACO). Zij controleren of de auto's aan de technische reglementen van de ACO en de veiligheidsstandaarden van de FIA voldoen. Ondertussen begroet het publiek de rijders met een applaus, terwijl de medische verklaring en de licenties van de coureurs nagelopen worden.
De auto wordt op drie verschillende punten grondig gecontroleerd. Allereerst wordt de auto op een verhoogd platform gehesen om zodoende het gewicht en de afmetingen van de auto vast te leggen. Die moeten namelijk binnen de gespecificeerde regels vallen.
In de tweede stap komt de auto op een hydraulische krik te staan zodat de onderzijde geïnspecteerd kan worden. Het is van groot belang dat die aan de reglementen van de FIA en de fabrikanten voldoet, want de bodem beïnvloed voor een groot gedeelte de prestaties en wegligging van de auto.
Als laatste worden alle veiligheidsaspecten op de auto bekeken. Denk aan de brandblussers en veiligheidsriemen en het vast zetten van accu's. Wanneer alles in orde wordt bevonden, wordt de auto van een ACO sticker voorzien.
Een technicus van de ACO installeert vervolgens de data box, die data zoals druk en interne temperatuur vastlegt. Een andere medewerker controleert of de lampjes, die de eerste drie posities aangeven, werken. Tenslotte wordt door iemand van de tijdwaarneming vastgesteld of de transponder in de auto naar behoren werkt.
Deze hele reeks van handelingen wordt doorlopend herhaald totdat alle 55 auto's voorbij gekomen zijn.
Niels Hendrix