Max vooraan kwalificatie Sarno
Gepubliceerd op 31 augustus 2012 door Niels Hendrix
In de kwalificatie tijdtraining op het Italiaanse asfalt van het kartcircuit in Sarno heeft Max Verstappen zichzelf van een uitstekende uitgangspositie verzekerd. Met een tweede tijd heeft hij namelijk zeer goede kaarten in handen voor de kwalificatie series van de CIK-FIA World Cup KZ2, het wereldkampioenschap voor de KZ2-schakelkarts.
Vrijdagochtend stonden er eerst nog drie vrije trainingen op het programma. Gisteren had Verstappen junior al aangetoond snel te zijn, vandaag deed hij dat weer. Met een snelste tijd (58.292s) en tweede tijd (58.469s) zag het er goed uit. Maar de derde en laatste vrije training voorafgaand aan de kwalificatie tijdtraining bracht onheil in de vorm van een defecte motor. Daardoor kon Max maar één geklokte ronde rijden en kwam hij niet verder dan P9.
Max vertelt: "De laatste vrije training had ik een setje nieuwe banden op mijn CRG kart. Na het eerste rondje rustig gereden te hebben, gaf ik flink gas, maar toen ging de motor kapot. Het was jammer dat we daardoor niet konden vergelijken wat mogelijk was met nieuwe banden. We hebben toen heel snel van kart gewisseld, waardoor ik toch nog een paar ronden kon rijden. Maar in alle drukte waren we vergeten de transponder over te zetten, dus ik moest nogmaals binnenkomen om die op mijn kart te zetten. Maar al met al ging het goed vanmorgen tijdens de trainingen."
Dat bleek een opmaat voor de belangrijke kwalificatie tijdtraining, waarmee de startposities voor de kwalificatie series bepaald worden. Vanwege het grote deelnemersveld van 98 KZ2-coureurs zijn dat er zelfs vijf in totaal. Terwijl de temperatuur aan de voet van de Vesuvius tot 34 graden was opgelopen, liet Max de snelste tijd optekenen in zijn sessie van de kwalificatie tijdtraining. Maar zijn rondje 58.761s was net niet snel genoeg voor de overall snelste tijd. Die ging naar de Zweed Viktor Öberg, die in de tweede sessie uitkwam.
"Ik zat in de eerste sessie van de kwalificatie tijdtraining, die direct na de pauze werd verreden. Maar de eerste drie ronden was de baan slecht, er lag overal zand", legt Max uit. "Dat kwam omdat er voor de pauze een auto met aanhanger overheen had gereden om de gestrande karts op te halen. Normaal heb je in de derde ronde de piek van de banden, die dan ongeveer anderhalve tiende sneller zijn. Maar die miste iedereen in onze sessie natuurlijk. Ik denk dat ik wel twee tienden van een seconde sneller had kunnen zijn. De tijden zoals in de ochtend konden we niet meer halen, omdat de baan en het rubber heet waren geworden. Je plakt dan teveel aan het asfalt."
De tweede tijd overall betekent dat Max in groep B is ingedeeld en vier van zijn vijf kwalificatie series vanaf pole positie mag starten. Alleen de eerste – vandaag tegen groep A – moest hij van de tweede plek aanvangen. Dat begon niet erg goed. Bij de start viel Max direct een paar plaatsen terug. De snelheid bleek gelukkig wel in orde en ondanks dat hij na de eerste ronde als vijfde doorkwam, wist hij zich in de ronden daarna omhoog te werken. In de zevende ronde lag Max alweer tweede en een ronde later ging hij met een geslaagde inhaalmanouvre polesitter Öberg voorbij. Zo kwam Max na negen ronden toch nog als winnaar over de finish in zijn eerste kwalificatie serie.
"Mijn start was niet zo best", zegt Max eerlijk. "De TM motor verzoop een beetje en daardoor kwam ik bij de stilstaande start niet goed van mijn plek af. Ik zakte van de tweede naar de vijfde plaats. Het duurde lang voor ik de rijder voor me kon inhalen, omdat hij me blokte op het rechte stuk. Dat was lastig. Maar toen ik eenmaal aan hem voorbij was, kon ik vrij snel naar de eerste plek rijden. Mijn beste rondetijd was ook vier tienden sneller dan de rest, dus dat ging echt goed."
Max vervolgt: "Je kunt hier heel goed slipstreamen. Als er een klein gat is naar je voorganger kun je er zo heenrijden op het rechte stuk. Dat scheelt heel veel. Van de andere kant is het moeilijk om weg te rijden van iemand. Vanwege de lange rechte stukken is het dan al snel treintje rijden. Gelukkig heb ik een sterke motor, dus rijd ik makkelijker naar anderen toe dan andersom.
Zaterdag rijdt Max zijn resterende vier kwalificatie series. Die tezamen bepalen de startgrid voor de prefinale op zondag. De uitslag daarvan is weer de startopstelling voor de finale. Deze ene race is uiteindelijk waar het allemaal om draait en die de winnaar van de CIK-FIA World Cup KZ2 gaat bepalen.
"Morgen probeer ik in mijn vier kwalificatie series vanaf pole positie beter te starten dan het vandaag ging. Daar moet ik op blijven oefenen. Ik ga mijn best doen", besluit Max.
Het programma van Max voor zaterdag en zondag:
Zaterdag 1 september 09.00-09.10 uur Warming-up (B-E) 10.40-10.55 uur Kwalificatie serie B-E 13.20-13.35 uur Kwalificatie serie B-F 15.25-15.40 uur Kwalificatie serie B-C 16.55-17.10 uur Kwalificatie serie B-D Zondag 2 september 10.00-10.10 uur Warming-up 12.30-12.50 uur Prefinale (12 ronden) 14.15-14.40 uur Finale (18 ronden)
Livetiming en het programma zijn beschikbaar via http://www.cikfia.com/competitions/cik-calendar/2012/sarno/live.html. Nieuws verschijnt naast de Verstappen Twitter (http://twitter.com/VerstappenFans) en het persoonlijke Twitter account van Max (http://twitter.com/MaxVerstappen3) natuurlijk ook dagelijks op de Verstappen Info Page.
Uitslagen (vrijdag) van de CIK-FIA World Cup KZ2 2012:
Uitslag van de 1e vrije training
Uitslag van de 2e vrije training
Uitslag van de 3e vrije training
Uitslag van de kwalificatie tijdtraining, sessie 1
Totaaluitslag van de kwalificatie tijdtraining
Uitslag van de kwalificatie serie A-B
Niels Hendrix